Marrakesh

20 mei 2015 - Todra Kloof, Marokko

Het mega, magische, magnifieke, majestueuze, magistrale, maniakale Marrakesh met zijn 1.8 miljoen krioelende inwoners.

Wij arriveerden op de stadscamping Ferdaous wat het paradijs betekent, de waarheid is echter anders, we hebben er maar geen foto’s van gemaakt want het zou zelfs je interieur van je camera vies maken.

De eerste dag gingen wij naar de tuinen van Majorelle, met vele soorten cactussen , bloemen, struiken en bomen.

100_0511

De tuinen zijn opgericht door Yves Saint Laurent samen met zijn vriend Pierre Bergé, u weet wel van de FA, die in de geurwatertjes zat en die twee ballen weet je wel (en daar puissant rijk mee is geworden), dat hebben ze gedaan om zomaar een buitenverblijf  in  het warme Marokko te hebben.

Het was een adembenemend schouwspel van vele kleurschakeringen daarna nog even een paleisje gepikt van een of andere Hassan, koning dus, een heerlijke lunch op een dakterras met prachtig uitzicht over de stad en toen werden we losgelaten in de Soukh, wat dus één grote markt is.

100_0573100_0572

Om de medina van Marrakesh is een 19 km lange muur gebouwd en daarin gebeurt het.

De 4 hoofdpoorten geven toegang tot deze Medina dus dan krijg je meteen al een indruk over het vervoer in de Soukh.

Ezels, paardjes, geiten, schijtkleurigeblauwewalmuitstotendetaxi’s uit het jaar kruik, gammele handkarren met houten wielen, fietsjes in alle soorten en maten, van die kleine knetterende klote brommertjes met van die snelle gastjes d’r op, bakfiets met brommer merk Dokker kortom het krioelde er van de voetgangers, het leken wel mieren.

De algehele kreet aldaar met al die uitspanningen, was en voor velen niet onbekend: Kijke, kijke, niet kooppe, goeie prijs en niet duur.

Je werd er werkelijk gek van want zodra je een klein beetje belangstelling voor iets had stonden ze met hun aangekoekte theeblaadjes tanden en dito wasem in je nek te hijgen.

Uiteindelijk hebben we een lampje voor in de hal, glas in lood zeggen ze, en een paar uiterst charmante rode dansschoentjes met zwarte veters voor Ria gekocht, zonder hiel met hak dus.

Op het eind van de dag moesten we verzamelen op het grote plein daar waar het echt gebeurt, slangenbezweerders, apentemmers, zakkenrollers, shitspulverkopers, waterslijters, waarzegsters, barbecjuwers met zeer bedenkelijke waar op hun houtskoolvuurtje, levende muziek waaronder trommelaars, fluitisten, tamboerijnrammers en de daarbij behorende dansers die bij elk hupje om een dirham vroegen.

100_0590

Wat een wereld van verschil met b.v. het vredige Nielenplein op vrijdagmiddag in Heemskerk.

Volgende dag hup om 9 uur weer in het busje, nu naar een water vijver met karpers zo groot als dolfijnen die daar min of meer heilig zijn verklaard, onze gids raakte enigszins in de war omtrent de uitleg hiervan maar het kwam er op neer dat je deze vissen met alle egards moet verzorgen, nou zo zout had ik het nog nooit gegeten, kon ook niet want het zijn zoetwatervissen.

Daarna in het busje naar een andere poort van de Medina gereden en daar zag je het ergste wat je je niet kunt voorstellen, n.l. de leerlooierijen.

Wat een stank kwam er uit de vele putten waarin huiden lagen met kalk erin, om het ontharingsproces te bespoedigen moeten de leerlooiers met hun blote voeten in die bakken stampen.

100_0599

Alvorens de huiden in de bakken werden gedeponeerd werden ze ontdaan van de darmen en overige dierlijke resten die absoluut niet eetbaar zijn en dat onder een brandend zonnetje van 44 graden zonder wind, daarna schraapten ze met een stuk steen de loszittende haren weg..

Onmenselijk gewoon en dat voor een heel schamel loontje een hele dag in die abnormale stank.

De geur achtervolgde ons nog de gehele dag.

Nu weer door de Soukh alwaar de levensmiddelen werden verkocht, althans waar het voor doorging.

Slagers, bakkers, poeliers, enz. hadden hun waar onder de brandende zon uitgestald, dus wij zeiden tegen elkaar: Eet smakelijk!!!!

S ’avonds hadden wij een folkloristische avond “CHEZ ALI”

Na een rondleiding door de grot van Ali Babi met zijn 40 rovers kregen we een diner gepresenteerd in een Berber tent omlijst met dans en muziek van lokale bandjes.

Het geheel was zeer feestelijk aangekleed en na het diner werd de avond afgesloten met een spektakel van paarden, ruiters, geweerschoten, ezels, dansers en danseressen inclusief vuurwerk op het grote middenterrein.

Het was weer een vermoeiend daggie maar wel geweldig indrukwekkend, de volgende dag waren we vrij zijn we even naar de Carrefour geweest, ook leuk.

De auto was ook gewassen zonder te vragen voor 20 dirham.

Tot de volgende keer.

1. Ed van der Heijden:
    20 mei 2015
    Lieve mensen,
    Geniet van jullie verhalen, maar of Marokko op m'n verlanglijstje komt..... Denk het niet.
    Wij vertrekken dondernacht naar Turkije beetje relaxen aan het strand. Bootje varen,wandelen en autootje huren.
    Liefs Lulu
  2. Piet en Thea:
    21 mei 2015
    Geweldig jongens zo'n reis, bedankt voor je mooie verhalen, en nog veel plezier. Dikke kus
  3. Harry en Ria:
    21 mei 2015
    Die vieze lucht bij de leerlooiers komt van de urine. Ik weet niet of het plas van maagden, dieren of gewoon mannetjes die nodig moesten pissen of misschien verzamelen ze het gewoon i.p.v. naar de WC. In ieder geval: een prachtig verhaal. Wij herkennen veel van Tunesië 26 jaar geleden. Hoeven we niet meer naar toe, maar wel een ervaring, die we toch niet hadden willen missen. Geniet er maar van.
  4. Joke en Arie:
    21 mei 2015
    Het blijft herkenbaar: Wat in Frankrijk afzien is, zoals een bezoek aan de Carrefour, is in Marokko een rustpunt in je leven. Want het rondtoeren is een aaneenschakeling van indrukken die moeilijk te verwerken zijn als je gewend bent aan de markt in Auterive of die in Heemskerk.
    Maar hou vol
  5. Petra de Wildt:
    23 mei 2015
    Nou ik lees het al .........wij maar niet naar Marokko. Maar leuk om jullie reis zo te volgen. Wij zitten nog steeds in Kroatië, nu aan de Istrië kant.
    Groet Flip en Petra
  6. Tess:
    26 mei 2015
    Ik hoop dat de rode schoentjes van Ria niet van Leer zijn!
    Namens Sepp heel erg bedankt voor de leuke kaart vanuit Marokko!