De 3 femonenen,

5 mei 2015 - Tiznit, Marokko

Geen verhaal over Rabat (de hoofdstad van Marokko), met zijn prachtig koninklijk paleis van koning Youssouf de vijfde, vriend van Alex en Max en het schitterende mausoleum van Hassan de tweede met zijn bladgouden koepeldak, ook niet over Casablanca met zijn grootste moskee van Marokko, waarin 25000 islamieten op hun knieën naar het oosten kunnen vallen op een vergeeld tapijt met knopen, stiksels en franjes en de 3000 vrouwen die op de eerste verdieping hun geloof moeten belijden, ook niet over Safi met zijn authentieke pottenbakkerijen waar gekneed, geplet, geschilderd en gebakken wordt tot je geen tajine meer kan zien en tot slot helemaal niet over de badplaats Essouiria met zijn karakteristieke winkeltjes, huisbandjes en de beste kapper van Marokko e.o.

P1050381P1050341100_0378100_0439100_0442

Nee, we gaan het hebben over heel andere dingen.

Allereerst de Argane olie of te wel het vloeibaar goud van Marokko, zeer geliefd bij vrouwen op leeftijd want het is ontzettend goed voor je huid. Elke oneffenheid verdwijnt, zelfs de diepste kieren, plooien, poriën, wratten, kraaienpoten verdwijnen na een zorgvuldige behandeling als sneeuw voor de zon, ook als je  je leven lang hebt gerookt.

Echt, hier kan echt geen botox tegenop.

Hoe wordt het gemaakt, welnu als volgt, de talloze geiten die hier op het land lopen zijn klimgeit, kun je zien, voorpoten zijn korter dan de achterpoten.

Zij klimmen in de bomen en eten de argane eikels helemaal op, daarna worden ze door hen uitgekakt en de toch (werkloze) herders halen de pitten uit de excrementen, zij leveren deze in bij de coöperatie en krijgen daar best wel veel dirhammetjes voor.

100_0458

De vrouwen vermalen ze tot olie en voegen er enkele ingrediënten toe, tot dat het een verkoopbaar product is. En wij maar denken dat het goed voor je is.

Nu het volgende de Duitse kameel, je komt ze hier overal tegen, vanuit alle hoeken en gaten, kleine straatjes, stegen en ook op de grote wegen, blauwe oude mercedessen met een fragiel lampje TAXI op het dak, die afsnijden en talloze verkeersovertredingen maken.

Uitlaten hangen aan koperdraadjes, buitenspiegels zijn gefixeerd met duktape, wieldoppen komen uit een koperpletterij, ruitenwissers zijn omhuld met binnenbanden van een fiets en in de koplampen zitten waxinelichtjes, groot formaat van de IKEA.

Een van onze medereizigers is ook gesneden en de voorkant van de caravan is beschadigd, maar ja welke blauwe taxi moet je nou in die verkeershectiek hebben.

De meeste zijn 30/40 jaar oud en rammelen aan alle kanten, soms zie je ze met zijn achten erin zitten met in de kofferbak wat geiten en of kippen en op de imperiaal een matras, bankstel of wat dies meer zij.

Op het dashboard ligt een handgeknoopt dekentje van vrij dikke wol, dus ik vragen waar dat nou voor dient.

De chauffeur zei tegen mij “akoestique”, ahh nu begrijp ik het “geluidsdemping”dus.

Maar waarom Mercedes en dat is mij nu ook uitgelegd, weet je in de rode Marokkaanse vlag zit ook een ster en de chauffeurs zien dan de koning als hun beschermheilige, dus praktisch geen ongelukken.

100_0489

Tot slot dit, bij elke gelegenheid krijg je hier thee aangeboden, of het glas nou schoon is of smerig maakt niet uit als je aan komt op de camping of als je gegeten hebt in een restaurant, krijg je gewoon thee, soms komt het je oren uit en dan nog meestal met overdadig veel suiker.

Nu is het meestal Muntthee en dat smaakt op zich niet verkeerd, gisteren nog een bosje op de markt gekocht en je hele auto ruikt er naar.

Maar waarom muntthee welnu dat werkt tegen pré Alzheimer, want sinds ik het drink vergeet ik nog heel weinig.

Gisteren vroeg Ria, waar zijn de autosleutels? Moest ik toch zoeken,  ik kon ze nergens vinden.

Dus Ria meteen zie je dat die thee niet helpt, maar ik denk dat het nu prenatale dementie is en daar heb je weer andere thee voor die Berbers drinken want ik heb hier nog geen één demente Berber gezien.

Tot de volgende keer.

p.s Vorige keer zaten er wat taalfouten in mijn verslag, maar nu heeft Ria het gecontroleerd met een knipoog.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ed van der Heijden:
    5 mei 2015
    De zo genaamde senioren momentjes los je niet op met muntthee Ad gewoon laten gebeuren
    We genieten van je verhalen en we gaan er vanuit dat jullie genieten 3x van deze trip
  2. Joke en Arie:
    5 mei 2015
    Toen wij in Marokko waren vertelden ze ons dat je de Argane-olie op je voorhoofd moest smeren en als je dan iets vergeten was, moest je met een in muntthee gedoopte middelvinger 3 x op je voorhoofd tikken. Daarmee activeer je je geheugen en dan weet je meteen weer waar je sleutels opgeborgen zijn.
  3. Leon en Ien:
    5 mei 2015
    Wat een verhaal!!!! Geweldig!! Groetjes.
  4. Joke de winter:
    5 mei 2015
    wat een ervaringen. Nu Ria ben benieuwd naar die olie. En hoe jullie er straks uitzien hè. Na al dat smeren!
    Liefs Joke en Rien
  5. Cor en Wil:
    5 mei 2015
    Jullie genieten van een mooie ervaring, maar thee? Ik hoop niet dat die te kang blijft hangen wanneer jullie terug zijn. Moet niet gekker worden dat wij zelf ons drankje mee moeten brengen wanneer we aan komen. Lieve vrienden, lekker genieten, groetjes aan J en A. En oh ja, wij gaan morgen de Caminito del Rey lopen, spannend.
  6. Bonno:
    6 mei 2015
    Geweldig verhaal weer. Kijk weer uit naar `t volgende.
  7. Robert:
    7 mei 2015
    Hij en zij die verre reizen doen kunnen veel verhalen. Jullie viertjes dus ook ! Je zult nu de caravan wel in en uit glibberen van die olie want ik neem aan dat jullie beiden fervente gebruikers daarvan zijn geworden. Maar misschien kom je nog wel betere middeltjes tegen die helpen bij vergeetachtigheid en rimpels. Fijne reis verder en de groeten aan Jaap en Annemiek, Robert
  8. Tess:
    8 mei 2015
    Alzheimer light en dementie zero! maar wel lekker lezen zo zonder spelfoutjes