Ahmed Rapidhy

1 mei 2015 - Essaouira, Marokko

De eerste avond in Moulay Bousselham was een echte bijzondere.

Met zijn allen gingen wij vanaf de camping naar het dorp, de wandeling duurde zo’n 10 minuten en de vuilnisophaaldienst is hier nog nooit geweest, het plastic lag overal, de metselaar zit in de ziektewet, stukadoor in de WAO, de steigerbouwer is gevlucht naar N.L. want alles was nog niet klaar tevens zat de schilder in de zomerverlet want een kwastje hier en een kwastje daar was bepaald geen overbodige luxe, de lokale elektrieker heeft vergeten het e.e.a. af te dekken, kortom onbewoonbaar bewoond.

100_0303 Afgang naar de lagune.

Maar goed we togen naar een restaurant “De snelle schelvis” dat alom vermaard is om zijn vers gebakken vis.

Met zijn dertigen kwamen wij aan en de vaste gasten werden meteen van het terras gestuurd, ze zaten toch alleen maar muntthee te drinken.

Ahmed Rapidhy begroette ons hartelijk en nam meteen de bestelling op, 30 x gebakken vis en 30 x gemende salade vooraf.

Het viel ons op dat Ahmed Rapidhy nieuwe trimmers aan had en later bleek ook waarom, want de keuken moest bevoorraad worden door hem en die voorraad was niet helemaal op orde.

Steeds rende hij voorbij om een paar eieren te halen, dan weer een paar worstjes, dan weer wat sla en nog meerdere ingrediënten, het was erg komisch, echt hij liep de 100mtr bijna in 15 seconden met twee bochten erbij.

Er moest ook wat wijn komen natuurlijk en dat is een probleem in Marokko, welnu als volgt opgelost:

Je besteld een fles wijn, wordt in een bruine papieren omhulsel bezorgd, benen wijd, want daar moet hij staan, schenk tussen de benen in, zet het glas op tafel en leg er een servetje over heen, probeer achter twee handen of met behulp van je partner stiekem te nippen.

Het is ons allemaal gelukt want hij moest extra wijn halen.

Aan het eind kregen we gratis een kop muntthee met nogal wat suiker, de diabetici in de groep die hapten naar lucht, maar gelukkig is alles weer goed gekomen.

De volgende dag was Ria jarig (iedereen bedankt voor de felicitaties), de ballonnen van Annemieke inclusief een hartelijk gefeliciteerd slinger van Pearl en een heerlijk flesje van der Bilt stond klaar voor de caravan.

100_0293 (2)

Van de Acsi een thermosbeker met inscriptie “Goede Reis Ria” en van Ellen de reisleidster een zelfgemaakt waxinelichthoudertje  uit een San Miguel bierblikje gefabriceerd in haar eigen atelier/caravan (erg leuk).

Even later vertrokken wij naar de lagune om vogels te spotten, in kleine bootjes voeren wij de lagune op, was heel erg indrukwekkend en ook prachtig om te zien.

100_0317

Helaas weinig vogels, het is geen vogeltrektijd, ze waren ons voor, volgens de gids komen er elk jaar enkele miljoenen vogels om te foerageren.

Bij terugkomst nog even door Moulay Bousselham  gelopen en een klein marktje bezocht waar de verkoop van vis en brood het hoofd bestanddeel is.

Op de camping was het aardbeienfeest in volle gang en wij kregen gratis aardbeien, heerlijke grote rode en zeer zoet, beter als die zwak zoete heemskerkse waterige dingen.

De lokale bevolking was uitgelopen, met zang en dans werd de oogst van de aardbei gevierd.

100_0332 Aarbeiprinsessen

Op de camping s ’avonds nog van een heerlijk diner genoten, salade, weer gefrituurde vis en daarna muntthee zonder suiker.

Oh ja tussendoor nog heerlijke schijven verse sinaasappel met kaneel, ook erg bijzonder.

Op tijd naar bed want de volgende dag moeten we naar Darbouassa zo’ n 275 km verder naar het zuiden.

Tot de volgende keer.

p.s Ahmed Rapidhy heeft mij gevraagd een paar nieuwe trimschoenen op te sturen, maat 32, echt waar, gaan we doen!!!

1. Robert:
    1 mei 2015
    Weer een mooi en spannend verhaal. Ben redelijk jaloers op jullie. Ben benieuwd naar de volgende avonturen. Fijne reis verder !
    Groet, Robert
  2. Jan en Marijke:
    1 mei 2015
    Hoi Ad en Ria, leuk om zo jullie reis te kunnen volgen.
    Snelle Ahmed leeft in ieder geval niet op grote voet.
    Veel plezier daar.
    Groeten,
    Jan en Marijke
  3. Leon en Ien:
    1 mei 2015
    Leuk vehaalAd, veel plezier voor jullie samen
  4. Piet en Thea:
    1 mei 2015
    Jongens, wat een belevenis zo'n reis, om jaloers op te worden. En wat goed die prachtige reisverslagen bedankt daarvoor.
    HeeL veel reisplezier nog.
    groetjes en pas goed op elkaar.
  5. Bonno:
    Leuk weer dit verhaal.
    Kijken weer uit naar het volgende spannende verslag hoor!
    Jullie vervelen je dus niet zo te lezen.
  6. Arjen:
    1 mei 2015
    Wel fijn zo'n uitgebreide menukaart. Goede reis verder. Tot de volgende keer.
  7. Joke en Arie:
    1 mei 2015
    Weer een mooi verhaal, maar het afkraken van de super lekkere Heemskerkse aardbeien doet de zoon van een Heemskerkse aardbeienteler heel veel verdriet.
  8. Eric Kippersluis:
    2 mei 2015
    Barchem al in zicht?
    Veel plezier toegewenst,

Eric en Henny
  9. Pia en Jan:
    2 mei 2015
    Ria allereerst nog van harte gefeliciteerd. Jammer dat er zo
    weinig vogels waren voor Ad, als vogelaar. Weer een leuk
    verhaal. Nogmaals heel veel plezier.
    Pia en Jan
  10. Tess:
    3 mei 2015
    Heemskerkse aardbeien zijn heerlijk! Niks mis mee. Klinkt avontuurlijk allemaal, veel plezier nog
  11. Petra de Wildt:
    3 mei 2015
    Ria op de eerste plaats van harte gefeliciteerd. Leuk jullie zo te volgen. Wij wensen jullie een goede reis van uit Kroatië. Wij zelf zitten daar op het eiland Pagh. Groeten van ons aan Annemiek en Jaap en als je Margriet en Ad spreek doe hun dan ook de groeten van ons. Flip en Petra
  12. BEdty:
    4 mei 2015
    Wie zien al weer uit naar het volgende verhaal. Hebben jullie iets met aardbeien? Blijf genieten.
    Groet Ed en Betty
  13. Harry en Ria:
    4 mei 2015
    leuk he stiekem alcohol drinken. Hebben wij ook diverse keren moeten doen, bijv. het bierflesje in een papieren zak of ook onder de tafel. Volgens ons wist iedereen wat we dronken, maar het zal wel voor de plaatselijke overheid geweest zijn en bovendien.... geld stinkt niet. Ria, alsnog van harte.
  14. Kees en Annita Boeve:
    4 mei 2015
    Ria, natuurlijk ook nog gefeliciteerd. Dit keer heb ik je niet gebeld. Volgend jaar weer. Fijn dat jullie het zo gezellig hebben en genieten van alles. Goede reis nog verder.