Overtocht

25 april 2015 - Moulay Bousselham, Marokko

Overtocht.

Op 20 april vertrokken uit het mooie Toledo richting Cordoba.

Zo 30 km onder Cordoba ligt La Calotta, alwaar wij onze reisgenoten hebben ontmoet.

Wij werden verwelkomd door Hans en Ellen onze reisleiders en via een gemanipuleerd lootsysteem kregen wij een plek toegewezen.

100_0250

Later blijkt dat dit systeem de gehele reis gehanteerd wordt, uit de Ti Ta Toverhoed van Ellen een nummertje trekken en Hans staat dan ergens op de camping te zwaaien met een frisbee.

Wij dachten eerst dat wij mee moesten doen maar het nummer op de frisbee kwam overeen met de campingplaats.

Nu heeft hij ze zelf genummerd dus geheel objectief is het niet maar tot nu toe valt die loting erg mee.

Op La Calotta een informatie gesprek gehad en daarna een gezamenlijke maaltijd die erg gezellig en goed was.

Het stuk vlees was via een wals op lengte gemaakt zodat het links en rechts ongeveer 10 cm over je bord hing, en over de dikte praten wij maar niet.

Wij hebben daar 2 nachten gestaan en zijn vervolgens verder afgezakt naar Tarifa, alwaar dat lotingssysteem wederom werd toegepast.

We hadden een mooie plek met veel vogelgeluiden en in de verte hoorde je de zee.

De volgende dag naar de Lidl in Tarifa en bij terugkomst stonden Cor en Wil onze vrienden uit Marbella te wachten.

Met een lunch en wat drankjes samen met J+A kwam de stemming er al gauw in en s middags naar het schitterende strand geweest om de vele Kite surfers te bewonderen, een schitterend spektakel al die gekleurde apparaten hangend in de lucht met een persoon eraan.

100_0260

Cor en Wil wilden zeker weten of wij wel de overtocht zouden maken en dat hebben ze geweten ook, want de reveille was om 6.30 uur omdat we op tijd bij de boot moesten zijn. Te enthousiast stonden zij ons uit te zwaaien op de kade en toen wij door de douane reden renden zij naar hun auto om te ontbijten in Gibraltar.( wat een leven)

De grote catamaran kon makkelijk 18 caravans hebben, echter ze moesten wel losgekoppeld worden van de auto, omdat deze op een ander dek moesten staan.

100_0277

De overtocht van 45 minuten verliep spoedig, sneller dan de passage bij de douane in Tanger, wat een gedoe zeg, formuliertje hier, formuliertje daar, paspoort ergens op de terminal in een klein kamertje aan een kaalgeschoren douanier laten zien, die moest werken in een kantoortje met een schimmig peertje uit het plafond en een desktop van ver voor de hiëroglyfentijd.

Na ca. een uur papierwinkel mochten wij door een grote stalen poort Tanger in, alwaar wij de nodige dirhams gepind hebben.

Een behoorlijk drukke stad maar goed te doen en na 150 km langs de kust via een tolweg kwamen wij aan op camping Flamand Loisirs in Moulay Bousselham, alwaar weer het vermaarde lotingssysteem werd toegepast.

Na een ferme douche kwam ik Jaap tegen in het toiletgebouw, en zei tegen hem: Ik wou dat ik zo’n camping had dan had ik tenminste wat te doen!

Als besluit nog een foto van de lokale bevolking.

100_0286

Tot de volgende keer.

1. Jolinda en Jan:
    25 april 2015
    Heel erg leuk om jullie zo te volgen! Die kitesurfers had ik idd op fb gezien, gaaf hoor! Veel plezier en tot t volgende verhaal xxx
  2. Rets en karin:
    25 april 2015
    Heel veel plezier in Marokko en nog een hele fijne verjaardag Ria
  3. Hans en Mieke:
    25 april 2015
    Dank voor de leuke verslagen.
    Wel jammer dat er "gemanipuleerd" wordt met het toewijzen van de plaatsen, zeker als je er zelf helemaal niet van houdt. Maar toch wel creatief zo'n frisbee om het systeem een beetje op te leuken.
    En als dit het enige is wat tegenvalt, waar praten we dan over.
    Verder nog heel veel plezier en zien uit naar het volgende verslag.
  4. Bonno:
    25 april 2015
    Begint Ad verdikkeme weer over een camping te zeuren, ik heb met je te doen Ria. Marr verder leuk.
  5. Cor en Wil:
    25 april 2015
    Wij vonden het erg gezellig, je moet wat over hebben voor je vrienden en dan ook nog een lege gasfles en konden dus niet douchen in ons huisje. We vonden het leuk om jullie uit te zwaaien en het voordeel van vroeg op was dat wij om 09.30uur aan een heerlijk Engels ontbijt zaten in Gibraltar. Heel veel plezier en blijven jullie volgen, groetjes ook aan J en A
  6. Cor en Wil:
    X
  7. Ed van der Heijden:
    25 april 2015
    DAt is weer genieten Ad van jouw literaire aspiraties. Misschien moet je je kleine kronkels maar eens gaan bundelen dan gaan we daar een uitgever bij zoeken.
    Veel plezier, ook de groeten van Lulu.
  8. Robert:
    26 april 2015
    Lieve Ria, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ad, mooi verslag. En begin nou weer niet met een camping, voel ik me ook weer verplicht om te komen helpen. Overigens manipuleren met lotingen komt me wel bekent voor, gebeurde ook wel eens op la Lèze. Fijne en mooi reis verder. Genieten hoor ! Groetjes, Robert
  9. Harry en Ria:
    26 april 2015
    Spannend allrmaal. Manipuleren deed je nooit he Ad.
  10. Joke en Arie:
    26 april 2015
    Ad, als je echt op zoek bent naar een camping waar je wat te doen hebt, wacht dan eerst de rest van de reis af. Er zijn campings in Marokko waar nog veel meer te doen is.
    Zo te zien op de laatste foto zijn jullie al aardig geïntegreerd.
  11. Pia en Jan:
    27 april 2015
    Ad en Ria Wat een mooi begin in Marokko. Geniet ervan.
    Pia en Jan
  12. Leonien:
    Hoi Ad en Ria,
    Zijn er geen naturisten campings in Marokko?
    Nou mensen geniet maar van wat er nog allemaal gaat komen en hopelijk ook van het mooie weer, want hier is het momenteel kl.......te! Groet Ine en Léon
  13. BEdty:
    Hallo Ad en Ria,
    Ria nog gefeliciteerd met je verjaardag. Heb je een vliegend tapijt van Ad gekregen? Of was het toch een bak vol aardbeien?
    Geniet samen van alles wat er nog op jullie pad komt.

Groet, B Ed Ty
  14. Tess:
    30 april 2015
    Ik sluit me aan bij Harry: manipuleren deed jij nooit he Ad:):);)misschien je charmes en een leuk alternatief in de strijd gooien?!